Curbe si spectru sateliti

            Distributie sateliti pe curba

  Putem vedea pe aceasta curba in ce ordine ,numele lor si la cate grade sunt pozitionati satelitii de la 75 ° Est la 37,5° West.Acesta ne va usura cautarea unui satelit si reglajul antenelor .                        

Spectru,frecvente si modalitati de transmisie si receptie a semnalului de satelit 
Canalele de radio si televiziune sunt transmise de sateliti si receptionate pe pamant prin intermediul frecventelor purtatoare.
In transmisiile analogice fiecare frecventa purtatoare transporta un singur canal tv asociat cu mai multe canale de sunet.In transmisiile digitale se pot transporta pe o frecventa purtatoare mult mai multe canale tv,radio sau alte informatii utile ceea ce a facut sa fie utilizate din ce in ce mai mult in ultimul timp si va face ca zilele transmisiilor analogice sa fie numarate. 
Un satelit are un numar destul de mare de frecvente sau cum se zice ,transponderi ce permite transmisia a sute de canale tv si radio. Unitatea de masura a frecventei este Hertz (Hz) ,iar frecventele pe care lucreaza este ordinal miliardelor de Hz adica Ghz.
Latimea de banda ocupata este   de exemplu la satelitul Hotbird  :
                       12,731-10,719=2012 Mhz
Daca receptoarele radio terestre pe FM functionau pe intervalul 88-108 Mhz ,receptoarele digitale de satelit functioneaza pe un intervalul 950-2150 Mhz.
LNB –ul sau LNC-ul reprezinta ,,capul” ce se pune in focarul antenei si care reprezinta de fapt un convertor de zgomot redus ce are rolul de a transpune frecventele
de ordinul 10-12 Ghz primite de la satelit in frecvente de ordinul 1-2 Ghz ce vor fi prelucate de receptorul de satelit,pentru a scoate semnalele dorite.
Analizoarele de spectru au posibilitatea de a prelucra aceste semnale primite de la
antenele de satelit sau mai bine zis de la LNB si a ne arata caracteristicile
acestora adica : amplitudine ,frecventa ,zgomot ,armonici,posibile interferente,banda ,rata erorilor si multe alte posibilitati depinde de complexitatea
aparatului respectiv .Analizoarele de spectru se aseamana cu osciloscoapele ,aparate
ce sunt folosite in electronica pentru reglaje ,testare ,service de aparatura .
   
Dupa cum vede in figura alaturata se observa modul general In care apar niste semnale pe afisajul  unui analizor de spectru.
Semnalele utile apar sub forma unor escrescente pe afisaj, iar zgomotul care ar putea insemna lipsa de semnal sau unul de un nivel foarte mic ce apare  sub forma unei benzi continue uniforme nedefinite.Nivelul acestor semnale este masurat si afisat digital la aparatele de ultima generatie ,la fel si frecventa .
In ultimul timp analizoarele de spectru sunt din ce in mai complexe si au foarte multe posibilitati de masura ,si pot arata si imaginea daca este un canal Tv. Putem masura rata erorilor cu ajutorul BER-ului ,putand regla o antena de satelit la parametii extrem de exacti.
In fotografia alaturata se poate vedea ca exemplu cum
afisaza un aparat de masura Promax 3C+ spectrul unui
oarecare satelit unde ce este pe alb reprezinta semnalul ,
unde e mai sus ca nivel sau zgomotul unde e mai jos.
Analizoarele de spectru actuale au multitudine de functii dintre care putem enumera la Unahom S 22 :
  • Analiza spectrului se poate face de la o banda de 10 Mhz pana la tot domeniul.
  • Se pot activa doi marcheri ce pot fi folositi pe analogic sau digital
  • Se poate face acordul in frecventa in trepte sau liniar
  • Exita functia de identificarea satelitului si canalelor receptionate
  • Pot fi memorate pana la 100 de posibilitati de setare ceea ce ne va ajuta mult la reglajele antenelor .
  • Se poate masura nivelul , puterea semnalului si rata erorilor.